beauty

Isu :Fesyen hipster terkini Melawan arus tradisional .

May 14, 2015,5 Comments

Hai peminat fesyen .


Hari tu viral isu fesyen baju melayu hipster oleh Zery Zamri kan .
Macam macam designer mengejar untuk dapat perhatian oleh semua pemakai dunia .

Tapi , jika kita di Malaysia .
Seakan pelik lah .Sebab ianya tak sesuai dengan Baju Melayu kita yang penuh dengan tradisional asli menunjukkan sifat asli orang melayu iaitu beradab susila .

Bila kita sebagai designer ingin nampak berbeza .Lain dari yang lain . Hasilnya memang nampak wow ! tapi keaslian baju melayu kita semakin pudar .

Kita sering tak sedar bila kemajuan melebihi .

Dan kini ,

ada pula design pelik dari Rizman Ruzaini .

Pelik bila pemakaian Head Accesory di Kepala . Adakah ia salah satu cara untuk nampak berbeza dan jadikan ia pelik . Bagi saya ia bukan sesuatu yang unik .

Bab kata stylist kak Azlia Idha .
"Tudung atau Head Accessory? Rasanya lebih cantik dijadikan anak tudung & lilit dengan selendang..ataupun RR mmg nak buat utk aksesori kepala tapi design nya agak mengelirukan seakan-akan anak tudung. 

Selepas gaya baju melayu hipster, timbul pula isu hiasan kepala ini. Ya, saya peminat fesyen tetapi akibat terlebih kreatif semakin lama semakin hilang keaslian yang patut ada kepada baju kurung/baju melayu terkini.
Jujurnya saya makin 'takut' dengan kemunculan fesyen baju raya sekarang. 


Bajunya mmg cantik, tapi hiasan kepala tu saya kurang gemar. Mengelirukan.




Itu kata kak Azlia .

Saya pula? Saya pun penggemar fesyen .
Tapi saya suka bila kita kekalkan keaslian satu satu baju tu .
Dan lebih kepada nilai positif kita terapkan kepada pemakai baju tersebut .

Kalau nak tutup rambut .

Saya fikir ,mungkin kita boleh terus buat ianya tudung atau selendang tutup kepala .
Macam nampak pelik di situ .Nampak leher ja ? Lawa ? No .

So why not . Kita di Malaysia .Buat sesuatu yang gempak tetapi kekalkan sesuatu yang asli dan seiring dengan agama Islam .


Susah? Itulah satu cabaran untuk designer hebat macam anda anda semua .

Doakan saya pun bakal designer suatu hari nanti .


InsyaAllah .
Designer mampu mengubah pemakai dunia .




You Might Also Like

5 comments:

  1. Setuju dengan awak! Yang atas kepala tu sepatutnya tutup bebetul. Sedih dengan fesyen sekarang. Hmm

    ReplyDelete
  2. macam2lah sekarang ni...

    jemput singgah my blog http://www.zahidahwahid.com/cl-body-scrub/

    ReplyDelete
  3. wahhh memang pelik !! sangat !!

    ReplyDelete
  4. Mmg sgt pelik baik tak payah tutp kepala langsung

    ReplyDelete